#merav grove kornprodukter

Helsemyndighetenes har som mål at nordmenn skal spise 20 % mer grove kornprodukter, sjømat og grønt i 2021 enn hva vi gjør i dag. For å nå de målene må myndighetene, matprodusentene og handelen samarbeide i årene som kommer.

06/06/2018

Grovt brød bør være et naturlig valg som hverdagsbrød til både store og små.

Flere av landets bakeribedrifter har signert en intensjonssavtale med Helse- og omsorgsdepartementet om å gjøre det enklere for forbrukere å ta sunne valg.

Gjennom dette samarbeidet ønsker man å nå målene for helsepolitikken som er:

  • Norge skal være blant de tre landene i verden som har høyest levealder.
  • Befolkningen skal oppleve flere leveår med god helse og trivsel, samt redusert sosiale helseforskjeller.
  • Vi skal skape et samfunn som fremmer helse i hele befolkningen.

Næringsorganisasjoner, mat- og drikkeprodusenter, dagligvarehandelen må samarbeide med Helse- og omsorgsdepartementet for å kunne tilrettelegge valgene til forbrukerne for et sunnere kosthold. Dette innebærer en felles gjennomgang og analyse av hva som styrer valgene til forbrukerne. Bedrifter inne de forskjellige bransjene vil i felleskap og sektorvis arbeide målrettet for tiltak som kan bidra til at målene nås.

 

I hovedsak omfatter intensjonsavtalen 6 delmål og innsatsområder:

 

  1. Reduksjon av saltinnholdet i næringsmidler og reduksjon av saltinntaket i befolkningen gjennom saltpartnerskapet.
  2. Reduksjon av tilsatt sukker i næringsmidler og reduksjon av befolkningens
    inntak av tilsatt sukker.
  3. Reduksjon av mettet fett i næringsmidler og reduksjon av inntaket av mettet fett i befolkningen.
  4. Øke befolkningens inntak av frukt og bær, grønnsaker, grove kornprodukter og sjømat i tråd med beregningsgrunnlag og målsetting i ny Handlingsplan for bedre kosthold (2017-2021). Det langsiktige målet er at befolkningen har et inntak av disse matvarene på nivå med kostrådene.
  5. Påvirkning av forbrukeratferd for å bidra til bevissthet rundt helse og kosthold.
  6. Monitorering av måloppnåelse som angitt i avtalen.

 

Bruk av hashtaggen #merav

I forbindelse med målene Helse- og omsorgsdepartementet nå har, er det startet en kampanjen rettet mot barn og unge i alderen 9 – 13 år og deres foreldre. Kampanjen har et positivt fokus på hva vi skal spise mer av og løfter innsikten om at barn og unge liker fisk og sjømat, frukt og grønt, og grove kornprodukter. En god måte å få barna til å spise sunt, er å gi dem mer av det de liker. Kampanjen er utviklet i tett samråd med aktører i innsatsområdene, både i utforming av budskap, lanseringstidspunkt og valg av kanaler.

Hashtaggen er nå aktivert og flere har allerede begynt å bruke #merav på Instagram!

Vi oppfordrer alle brukere av Instagram til å bruke hashtaggen #merav når det postes bilder knyttet til matvarene grove kornprodukter, fisk og sjømat og frukt og grønt!