Helsemyndighetenes har som mål at nordmenn skal spise 20 % mer grove kornprodukter, sjømat og grønt i 2021 enn hva vi gjør i dag. For å nå de målene må myndighetene, matprodusentene og handelen samarbeide i årene som kommer.
I forbindelse med målene Helse- og omsorgsdepartementet har, er det startet en kampanjen #MerAv rettet mot barn og unge i alderen 9 – 13 år og deres foreldre. Kampanjen har et positivt fokus på hva vi skal spise mer av og løfter innsikten om at barn og unge liker fisk og sjømat, frukt og grønt, og grove kornprodukter. En god måte å få barna til å spise sunt, er å gi dem mer av det de liker. Kampanjen er utviklet i tett samråd med aktører i innsatsområdene, både i utforming av budskap, tidspunkt for lansering og valg av kanaler.
Flere av landets bakeribedrifter har signert en intensjonssavtale med Helse- og omsorgsdepartementet om å gjøre det enklere for forbrukere å ta sunne valg.
Gjennom dette samarbeidet ønsker man å nå målene for helsepolitikken som er:
Næringsorganisasjoner, mat- og drikkeprodusenter, dagligvarehandelen må samarbeide med Helse- og omsorgsdepartementet for å kunne tilrettelegge valgene til forbrukerne for et sunnere kosthold. Dette innebærer en felles gjennomgang og analyse av hva som styrer valgene til forbrukerne. Bedrifter inne de forskjellige bransjene vil i fellesskap og sektorvis arbeide målrettet for tiltak som kan bidra til at målene nås.
Hashtaggen er nå aktivert og flere har allerede begynt å bruke #merav på Instagram!
Vi oppfordrer alle brukere av Instagram til å bruke hashtaggen #merav når det postes bilder knyttet til matvarene grove kornprodukter, fisk og sjømat og frukt og grønt!